Cyklistika.cz

CYKLISTICKÝ KLUB TJ LOKOMOTIVA NYMBURK

Článek
28.11.2014

RECENZE MÁRY KREJČÍKA NA KNIHU DANIELA COYLEA S NÁZVEM TAJNÝ ZÁVOD

Před nějakým časem si můj bratr koupil nejlepší britskou sportovní knihu roku 2012 s názvem "Tajný závod", kterou na základě rozhovorů s bývalým profesionálním cyklistou Tylerem Hamiltonem napsal autor bestsellerů a novinář Daniel Coyle, jemuž není toto téma zdaleka cizí a z minulosti má na kontě například titul "Armstrongova válka". Abych tu jen nepřepisoval anotaci běžně dostupnou na internetu, připojuji několik vlastních subjektivních postřehů.

Musím se přiznat, že mnoho sportovních knih jsem nečetl, až na nějaké výjimky snad kdysi dávno v pubertě. V tu dobu, kdy se kniha Tajný závod vyskytla v mojí blízkosti, nechal jsem se unášet celým, psychologicky-poetickým dílem Jana Balabána. Nedlouho před tím jsem s přikývnutím přebrodil "Smutné tropy" od strukturálního antropologa Clauda Lévi-Strausse, k němuž mě navedl filozof Václav Bělohradský v souboru esejů nazvaném "Společnost nevolnosti", který jsem prokládal svěží, kontrakulturu bořící knihou "Kup si svou revoltu", jako lehkou protiváhu k různým nedomyšleným levicově-zeleným ideám. Nebudu ani zmiňovat občasné sledování literárních, výtvarných či divadelních recenzí, nebo snad podrobnější studie uměleckých a náboženských směrů. Proč ale tohle píšu? Proto, abyste rozuměli, že v takto „osvětově“ zaměřeném literárním kontextu mi kniha ve žlutém, takřka bulvárním přebalu s fotografiemi dvou zubících se hlavních aktérů připadala věru podřadná a povrchní, za což se však musím pokárat.

Více nežli rok jsem kolem knihy, která se povalovala na polici v domě mých rodičů, procházel s despektem a jakýmsi povýšeneckým povzdechem, aniž bych jí byť jen vzal do ruky. Učinil jsem tak, až teprve, když se v médiích množila další nepochopitelná doznání a dopingové přešlapy především v cyklistickém profipelotonu. Knihu jsem potom konečně otevřel a jedním dechem přečetl, nedlouho po mě se stejným zaujetím i moje Katka. To co mi však vrtalo hlavou především, byly osobní pohnutky doznávajících se sportovců více nežli skutečné reálie, propracované dopingové strategie a jejich zastírací manévry. Zajímalo mě, jestli doznání sportovců je podmíněno opravdu jen hlasem svědomí, jak bylo mnohokrát prezentováno, nebo třeba strachem z obvinění ve světle skandálu potencionálního, či je to snad v některých případech poslední výkřik bývalého provinilce, na nějž už sedá prach a nikdo se o něj nezajímá. Každé takové doznání má však svá specifika v souvislosti s konkrétním případem a naturelem člověka, přeci jen díky bohu jsme ve své uniformitě každý trochu jiný.

Příběhem se od začátku táhne jakýsi tušený snad happyend, který by se dal shrnout do prostého a nezdolného úsloví „všechno špatné je k něčemu dobré“ a my můžeme už jen soudit, ale jen ti nejbodřejší z nás odsuzovat. Přesto mi kniha byla opravdovou a nečekanou „krevní transfuzí“ a po přečtení dala vyniknout hned několika asociacím a paralelám s životy kolem nás. To, k čemu jsme v dnešní moderní společnosti přímo, či nepřímo vedeni od útlého věku je zřejmé ve všech lidských aktivitách, počínaje politikou a sportem konče, pohybovat se co nejefektivněji mezi předpisy a zákony, kráčet po jejích ostrých hranách, které se leckdy otupí. Není náhodou, že Spojené státy mají tímto další primát. Jak mechanismus, tak organismus přestanou fungovat, pokud nastane větší nerovnováha a to se právě stalo v koloběhu velkých závodů i v hlavách jejich aktérů.

Kniha je, řekl bych psaná literárním jazykem přiměřeným tomuto žánru a tvoří z ní více nežli jenom nesourodou reportáž událostí a faktů z prostředí profesionální cyklistiky. Otázkou zůstává snad jen to, do jaké míry pomohla ucelený příběh dotvořit literární fabulace. Pro někoho tak může kniha být jen lacině zveršovaným rozhovorem, pro jiného aktuální a neskutečně živou existenciální sondou do života dnešního člověka. Pro mě je kniha s jistým nadhledem a potřebným odstupem jednoznačně tím druhým. Je opravdu příznačné, že příběh Tylera Hamiltona se nakonec nápadně prolnul s mojí předchozí vesměs odbornou a intelektuálně posvěcenou četbou z posledního období a paradoxně jí tím završil. Ukázal nám především trpké probuzení hned ze dvou nejen amerických, ale hlavně lidských snů, jimiž jsou naše všední i nevšední životy protkány. Tuším, že každý z nás by se alespoň na okamžik mohl zahlédnout v jedné ze dvou hlavních postav, kdy se racionálně uvažující člověk pozvolna proměňuje v technicistní pološílené monstrum, jemuž neznatelně uniká pojem o skutečné realitě a smysl života, tak jako i pravda se objevuje vždy o kousek vedle, anebo dokonce přesně na opačné straně.

Těmito pochvalnými řádky mohu neuvěřitelně čtivou knihu doporučit jak cyklistům a sportovcům všeobecně, tak klidně i čtenářům náročnějších kousků, které talent Daniela Coyla snad neurazí.

PS: Přeji všem klubovým kolegům mnoho šťastně ujetých kilometrů, sportovních zážitků a ...... nepřehánějte to na kole ani v práci. :)
Zdraví Marek Krejčík